مشهد مقدس
نوشته شده توسط : dellaram
 

حرم مطهر امام رضا علیه السلام


 حرم مطهر امام رضا علیه السلام از گسترش آرامگاه امام هشتم شیعیان ایجاد شده است. در سال 817 هجری امام بزرگوار به شهادت رسیدند. نام این منطقه سناباد نام داشت که در قرن دهم مشهد نام گرفته شد و مقدس ترین شهر مذهبی در ایران گردید. منابع تاریخی و قدیمی ، ساخت حرم امام رضا مربوط به پیش از دوره سلجوقی دانسته اند.
حرم مطهر ساختمانی چهار گوشه می باشد كه در هر گوشه آن صفه‌ای به اندازه 3 متر وجود دارد كه از این صفحه محل ورود و خروج به حرم مطهر می باشد. ساختمان اصلی حرم، به بقعه هارون الرشید مربوط می شود و از آنجایی كه مرقد مطهر امام رضا علیه السلام در وسط حرم قرار نداشت و طواف بر ضریح مشكل و سخت بود ، در سال 1343 ه.ش.، بدون آن كه آسیبی به استواری گنبد ایجاد شود، با ایجاد یك طاق بزرگ و ایجاد کردن دو پایه ، دیوار بین حرم و مسجد را برداشتند. طاق حرم به ارتفاع بیست سانتی‌متر با سنگ مرمر و بالای آن تا ارتفاع دو متری با كاشی‌ نفیس از دوره سلجوقی می باشد كه بر اکثر آنها احادیث و آیات و بر بعضی دیگر، نقوش اسلیمی برجسته کار شده است و دیده می شود. بر بالای كاشی‌ها، كتیبه‌ای به صورت برجسته بر روی كاشی‌های چینی دارای آیه هایی از سوره فتح به تاریخ 760 هـ.ق نصب شده است. بر بالای این كتیبه، كتیبه دیگری از مرمر به عرض 32 سانتی‌متر وجود دارد كه بر آن قصیده‌ای از دبیرالملك فراهانی به خط نستعلیق نوشته شده است. از این كتیبه تا انتهای دیوارها، به سال 1275 هجری قمری آیینه كاری شده می باشد . در انتهای 4 دیوار حرم كه زیر طاق گنبد قرار گرفته است، سوره جمعه به خط ثلث علیرضا عباسی می باشد. در بخش بالایی دیوارها‌، با ساختن گوشواره‌ها ، طرح مربع به هشت ضلعی و گنبد درونی بر روی آن ساخته شده است. همه سطوح زیر گنبد،‌ با آیینه كاری هنرمندانه‌ به شیوه مقرنس پوشیده شده است . گنبد بیرونی حرم بر روی ساقه‌ای به قطر 44/13 متر ساخته شده است و ارتفاع آن از كف بام در حدود 31 متر می باشد. كتیبه بسیار زیبا و بزرگ گنبد به خط ثلث علیرضا عباسی در 4 ترنج، به عربی مکتوب شده است. متن نوشته كتیبه شامل زیارت شاه عباس از حرم و تزیین آن به دستور ایشان به سال 1016-1010 هجری قمری می باشد. بر روی این گنبد، كتیبه دیگری متعلق به شاه سلیمان در سال 1086 هجری قمری به خط محمدرضا امامی وجود دارد كه در آن از زمان زلزله و شكاف بوجود آمده در گنبد و تزیین و بازسازی دوباره آن گفته شده است.
صحن عتیق كه در قسمت شمالی حرم قرار گرفته است،‌‌ ‌در زمان سلطان حسین بایقرا درست شده است و در دوران شاه عباس اول توسعه یافته است. . در اطراف صحن، تعدادی حجره در 2 طبقه و 4 ایوان در 4 جهت اصلی بنا ساخته شده است . ایوان طلا یا ایوان جنوبی، از بنای امیرعلی شیرنوایی در قرن نهم هجری می باشد و به علت اینکه سطح ایوان را نادرشاه طلاكاری انجام داده است، به ایوان نادری معروف شده .هم چنین ایوان هم در دوره شاه طهماسب صفوی طراحی و تزئین شده است. ایوان دارای 4 در طلایی می باشد كه به كفشداری بزرگ، توحید خانه،  راهروی سقاخانه قدیم و از محل به دارالسیاده و محلی كه در قدیم قرآن خانه بو ، باز می شد. در قسمت جنوبی ایوان، طاقی شبیه محراب وجود دارد كه بر خشت‌های طلا کاری شده آن ، قصیده‌ای از «ندیم» به زبان فارسی، و به خط نستعلیق محمد علی بن سلیمان رضوی مکتوب شده است كه نشانگر طلاكاری و بازسازی ایوان به دستور نادرشاه می باشد. در انتهای قصیده، تاریخ پایان آن ـ 1145 هجری قمری بیان شده است.

سایتهای مرتبط : تور مشهد 93 , تور مشهد اردیبهشت 93 , بهترین تورهای مشهد 93 , نرخ ویژه تور مشهد اردیبهشت 93 , تور مشهد 93 ,تور مشهد فروردین 93



 

هتل مجلل درویشی مشهد

هتل مجلل درویشی مشهد با پنج ستاره تاپ در شهر زیارتی و گردشگری مشهد توسط بخش خصوصی ساخته شده است و در هفته گردشگری رسما افتتاح گردید. هتل مجلل درویشی مشهد در خیابان امام رضا واقع شده است که دارای 20 طبقه و بلند ترین مجتمع اقامتی و هتلی با فضای آتریوم ( با فضای باز میانی مجتمع ) می باشد. به دلیل اینکه این هتل مجلل نام گرفته است هتل دارای اتاقهای مختلف و پنج رستوران می باشد که رستورانها هر کدام دارای منوی مجزا ار هم برای میهمانان دارند. یکی از رستورانها دارای منو غذای مراکشی می باشد که انواع غذاهای مراکشی برای میهمانان سرو می شود. رستوران دیگر به نام برکه می باشد که میهمانان به صورت چایخانه از این رستوران استفاده می کنند و در برنامه آینده هتل قصد دارد میهمانان در همان رستوران ماهی گیری کرده و ماهی را به 7 مدل متنوع سرو بکنند.

هتل مجلل درویشی مشهد

 

سایتهای مرتبط : تور مشهد 93 , تور مشهد اردیبهشت 93 , بهترین تورهای مشهد 93 , نرخ ویژه تور مشهد اردیبهشت 93 , تور مشهد 93 ,تور مشهد فروردین 93




 

 هتل بین المللی قصر مشهد

هتل بین المللی قصر مشهد به علت داشتن محیطی مطلوب ساخته شده است و از مرغوب ترین سازه های معماری استفاده شده است. در طبقه های مختف هتل بین المللی قصر مشهد، تنوع زیادی در سیستم اتاق ها وجود دارد و به همین علت برای مسافران انتخاب مناسب  و آسان می باشد. اتاق های سینگل، دبل، کانکت، سوئیت، پرنسس روم، آپارتمان پرزیدنت و رویال در طول اقامت میهمانان، لحظاتی به یادماندنی را تجربه می کنند و منظره حرم شمس الشموس حضرت رضا علیه السلام از پنجره های هتل بین المللی قصر مشهد دیده می شود. ترانسفر رایگان فقط از فرودگاه به هتل با مینی بوس عمومی ویژه هتل انجام می شود . برای درخواست ترانسفر زمان ساعت و شماره پرواز و رجوع به دفتر هتل در فرودگاه الزامی است . بخش های مختلف هتل : بانک، صرافی، واحدهای تجاری،  آژانس مسافرتی سالن همایش و سمینار، تشریفات، انفورماتیک، بیزینس سنتر، سالن آمفی تئاتر،  مجموعه ورزشی، استخر و سونا، سالن زیبایی و تعداد پنج رستوران و کافی شاپ با تنوع زیاد و معماری بی نظیر آماده ارائه خدمات رفاهی در عالی ترین سطوح کیفیت به مهمانان است.

سایتهای مرتبط : تور مشهد 93 , تور مشهد اردیبهشت 93 , بهترین تورهای مشهد 93 , نرخ ویژه تور مشهد اردیبهشت 93 , تور مشهد 93 ,تور مشهد فروردین 93

 





:: برچسب‌ها: مشهد مقدس ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: